ТРЕВОЖЕН СИМПТОМ - ТЕМПЕРАТУРАТА ПРИ ХИМИОТЕРАПИЯ

Независимо от много съмнения и критични отзиви,химиотерапията си остава все още без конкурент като едно от основните спасителни средства в борбата с рака.С нейна помощ е възможно да се разрушат злокачествените тумори или да се спре нарастването им,както и да се блокира или забави развитието на метастазен процес в тялото.

За съжаление, след химиотерапия твърде често при болния се наблюдават странични ефекти. Един от тях е повишаването или понижаването на телесната температура.

ЗАЩО СЕ ПОЯВЯВА ТЕМПЕРАТУРА СЛЕД ХИМИОТЕРАПИЯ ?

Онкоболните имат отслабен организъм, чиято имунна система не може пълноценно да изпълнява своите функции. Организмът в тези дни не може самостоятелно да се справи с каквато и да било инфекция. Именно по тази причина се повишава и телесната температура.
По принцип химическите препарати увреждат имунната система, в резултат на което се появяват и странични ефекти. Безусловно, температурата след химиотерапия показва, че в организма стават изменения. В този период болният от рак по-лесно може да с зарази с вирусна болест.

МНОГО ЧЕСТО ТЕМПЕРАТУРАТА СЕ СЪПРОВОЖДА ОТ СЛЕДНИТЕ СИМПТОМИ:
-зачервяване на мястото на убождането;

-втрисане и безсъние;

-повишено изпотяване;

-болки в ръцете и краката;

-диария, която не преминава;

-болки в мишниците и гръдния кош.

Дори да има само един от гореописаните симптоми, а температурата да не спада, това трябва да ви бъде обезпокоителен сигнал и е необходимо бързо да се обърнете за помощ към лекуващия ви лекар. Само той може да даде ценни препоръки и да назначи правилен курс на лечение.

ДЕЙСТВИЯ ПРИ ВИСОКА ТЕМПЕРАТУРА

Болните трябва да помнят, че температурата при химиотерапия е тревожен симптом. Ако тя не бъде забелязана навреме, могат да възникнат инфекциозни заболявания, които ще нанесат значителна вреда на организма. Когато се появят първите признаци на втрисане или горещина, първото,което трябва да направите ,е да се измери температурата. В случай, че тя е 38 градуса или по-висока, трябва да потърсите лекар.
Когато човек е онкологично болен, не би трябвало сам да определя температуропонижаващи препарати,освен ако предварително не е получил лекарските указания. Повишената температура може да е сигнал за начало на инфекциозно заболяване. Ако този сигнал се пренебрегне, тогава е голяма вероятността грип или друга болежка да са се настанили в организма.

НЯКОЛКО ПРАВИЛА И СЪВЕТИ

Не винаги и не при всички болни телесната температура се повишава при химиотерапия. Понякога тя спада до ниво, което не може да бъде определено като нормално-тоест,настъпва понижаване на температурата на човешкото тяло под нормалната 36,6.... В такъв случай също трябва да се обърнете към лекуващия ви лекар.

Запомнете: понижената температура под нормалната показва, че дозата на химическите препарати е твърде висока за конкретния човек!

При повишена или понижена телесна температура докторът назначава кръвен анализ, рентгенография на гръдния кош, възможни са и други изследвания. Само след тях лекарят може да избере най-подходящия курс за лечение и да даде препоръки.

Рискът да се появят вирусни инфекции намалява и в случаите, когато онкопациентът точно се придържа към някои правила. Ето ги:

1. Не е желателно да се посещават многолюдни места и да се контактува с хора, болни от грип. 2.Трябва да се грижите за личната си хигиена: по-често да миете ръцете си със сапун, редовно да изрязвате или почиствате ноктите си, да не ползвате чужди кърпи или други предмети,даже на членовете на семейството си.
3.Добре е да се знае, че повишената телесна температура след химиотерапия може бързо да спадне,стига да имате лекарските указания как най-бързо да се справите в такава ситуация. 4.Запомнете и това-при доста от онкопациентите въобще не се наблюдава повишена температура при химиотерапия.

нагоре